ZBOHATNĚTE DÍKY… AUTU S KNÍREM

ZBOHATNĚTE DÍKY… AUTU S KNÍREM

Nedávno jsem se dočetl, že v 1. čtvrtletí 2018 dosáhla průměrná cena ojetiny téměř 205 000 Kč, což je meziročně o 8 % více. Úplnou náhodou rostly mzdy za poslední rok také o 8 %. Ale vlastně to vůbec není náhoda. Vypadá to, že jsme se stali typickými oběťmi Parkinsonova zákona – čím více peněz vyděláme, tím více peněz utratíme. A kvůli tomu nejsme schopni zvýšit naše úspory…

Koupě nového (i ojetého) auta je poměrně velkým výdajem. A jak je vidět z posledních statistik, opravdu to platí i pro ojetá auta. Mám pro vás čtyři rady, aby se pořízení auta nestalo příliš velkou zátěží pro váš rozpočet. Všemi těmito radami se samozřejmě sám také řídím. Jednou si dokážu představit, že mi před domem (který ještě nemám, haha) budou stát dvě nové tesly, pro mě a moji manželku, ale teď mám prioritu co nejvíce peněz ušetřit. A nechci, aby mi je sežraly nenažraný auťáky :)

Jedno auto stačí

Když jsem začal chodit se svoji ženou (tehdy samozřejmě ještě nebyla moje žena :)), měli jsme oba každý své auto. Nějakou dobu jsme je používali současně, ale pak jsme zjistili, že nám stačí jen jedno. Vybrali jsme samozřejmě to moje, protože bylo lepší ;) Nedávalo nám smysl platit dvakrát pojištění, výměnu oleje, kupovat dvě sady nových pneumatik atd. Auto je totiž obrovský žrout peněz a to i tehdy, když ho vůbec nepoužíváte.

I kdybychom auto mé ženy nechali stát na parkovišti před domem, tak bychom přicházeli o peníze. Nejen, že se tak jako tak musí platit povinné ručení, ale také bychom nechali ležet ladem cenné aktivum. Peníze uložené v autě, které nepoužíváte, vám nic nepřinášejí, ale naopak ztrácejí na hodnotě, protože jeho cena každým rokem klesá. A tak jsme druhé auto prodali, bylo to zhruba za 60 000 Kč a tyto prostředky jsme mohli použit na něco jiného.

Tehdy to ještě nebylo na investice, ale kdybychom je vložili do dividendového fondu se 7% ročním výnosem, dnes bychom tam měli po 6ti letech díky složenému úročení zhruba 90 000 Kč*. A to nepočítám ušetřené náklady za pojištění, olej, filtry, pneumatiky, brzdové destičky a další servis. Jasně, že bychom druhé auto občas využili (především když je to první v servisu, haha), ale reálně asi tak dvakrát do roka. A to je příliš málo na to, aby se nám to vyplatilo. Pokud tedy druhé auto do rodiny opravdu potřebujete, např. oba partneři dojíždějí do práce (a oba jiným směrem) a není jiný možný způsob dopravy (autobus, vlak, tramvaj, kolo, koloběžka, pěšky…), tak si pořiďte jako druhé auto malý ojetý hatchback za pár desítek tisíc korun, ten vám bude naprosto stačit.

Nová auta jsou pro milionáře

A to mě přivádí hned k dalšímu bodu, a to k volbě mezi novým a ojetým autem. Pokud jste milionáři, kteří už opravdu nevědí, co s penězi, tak si klidně kupte nové auto. Pokud ale milionáři (ještě) nejste, tak vím o mnohem lepším způsobu, jak se svými penězi naložit: investujte je! Nové auto je opravdu hodně drahá sranda. Jeho údržba je sice relativně levná, ale velmi drahé je pojištění, ztráta hodnoty (během prvních tři let ztratí auto asi polovinu své hodnoty) a především obětovaná příležitost z peněz utopených v autě místo toho, abyste je produktivně investovali.

Nové auto za cenu kolem 250 000 Kč vás se vším všudy bude stát kolem 8 tisíc měsíčně. Při rodinných výdajích 40 tisíc měsíčně to dělá 20 % celkových výdajů. Dejme tomu, že s ním najedete 15 000 km ročně. Při průměrné rychlosti 60 km/h v něm ročně strávíte 250 hodin. To je zhruba 2,85 % vašeho celkového času stráveného za rok. Na to, že vás těchto 2,85 % stráveného času stojí 20 % všech vydaných peněz, je to opravdu drahá sranda. Moje současné auto mě stálo 130 tisíc**. Ne že bych si nemohl dovolit pořídit si nové, lepší, větší, výkonnější s automatickou převodovkou, samočinným parkováním, elektrickým zavíráním kufru, LED-matrix světlomety a dalšími vychytávkami, co vám zpříjemní čas strávený v autě. Ale to je právě ono! Za zpříjemnění 2,85 % svého času bych musel zaplatit spoustu peněz, které bych pak nemohl investovat. Do čeho? No přece do mého budoucího času.

Nepotřebujete závoďáka

Porsche 911 bylo vždycky moje vysněné auto. Už asi od 18ti let jsem ho chtěl mít a tehdy jsem si myslel, že ho jednou mít budu. Věděl jsem ale, že to nebude jen tak, protože stojí spoustu peněz, i ojeté vyjde na zhruba milion korun. A tak jsem si dal za cíl pořídit si nějaké realističtější auto, třeba Audi A4, které by se slušné ojeté dalo pořídit i za čtvrt milionu. Z pochopitelných důvodů (peníze) jsem i z toho slevil a mým prvním autem se v 21ti letech stala Škoda Felicia. Za 5 let jsem ji vyměnil za ojetý VW Golf s brumlajícím dieselem o výkonu 66 kW. Stále jsem ale snil o Porsche anebo alespoň o sportovním Golfu GTI.

Můj sen mi splnila moje žena, když mi k narozeninám dala jako dárek Porsche 911 :) Sice to byl “jen” poukaz na 30 minut jízdy, ale nakonec se ukázalo, že byl o to cennější. Těšil jsem se na jízdu v porscháku jako malý kluk! Po půlhodinovém svezení, kdy jsem chvílemi uháněl po letištní dráze rychlostí 240 km/h, jsem si říkal “Jo, bylo to fakt rychlý, ale to bylo jako všechno??”. Pak jsem se vrátil ke svému starému golfu a řekl jsem si “Tak tohle fakt v životě ke štěstí nepotřebuju!”. Od té doby už o žádném závoďáku nesním. Dneska jezdím ve slušné ojeté Octavii combi a jsem naprosto spokojený.

Nepotřebujete ani SUV

Je velké, prostorné, je z něj dobrý výhled, dobře se do něj nastupuje a na silnici budí respekt! Jóó, SUV, to je něco! Souhlasím, že je z něj dobrý výhled a že se do něj dobře nastupuje. S tou velikostí a prostorností už to ale tak slavné nebude. Když si srovnáme dvě auta stejné třídy a stejné značky, jedno kombi a jedno SUV (třeba Škoda Octavia a Škoda Karoq), tak místa na sezení v nich bude tak nějak stejně (až na vyšší posez u SUV) a kombík bude mít vždycky větší kufr. SUVéčko prostornější nebude. Zato vám udělá mnohem více prostoru ve vaší peněžence, protože bude o 20-30 % dražší a bude mít o 0,5-1l/100 km větší spotřebu paliva.

Takže v dobrém výhledu a nastupování vítězí SUVéčka a ve velikosti a prostornosti vyhrávají kombíky, zatím je to 2:2. Jaktože jsou tedy SUV dnes nejprodávanější kategorií (nových) aut?? Asi rozhoduje ten domnělý respekt na silnici. Prostě pocit, že řídím velké, bezpečné auto, před kterým budou všechny ostatní pidi autíčka uskakovat ze silnice do pangejtu, haha :) A ze tenhle pocit platíte o dost více peněz za pořízení auta i za jeho provoz. Takže zapomeňte na pocity a řiďte se rozumem (a svojí peněženkou). Pokud nejste milionáři, SUV rozhodně nepotřebujete.

Nechte svému autu nárůst knír

Člověk se snadno nechá zlákat představou mít lepší auto. Ze všech stran to na nás útočí, nejen reklamy v televizi a billboardech na nás vytrvale křičí “Kupte si tohle nové supr skvělé auto za pouhopouhých 499 900 Kč” anebo “Kmustache mobiledo nebude mít tohle auto, jako by vůbec nebyl!”, ale často jsou to i naše vlastní myšlenky, které nám říkají: “Kamarád si pravé pořídil suprovýho bavoráka, toho chci taky!” nebo “Sousedi maj nový auto, asi bychom si taky měli koupit, ať nejsme pozadu…”.

Tak ještě před tím, než si půjdete pro toho nablýskaného krasavce, vezměte si do ruky kalkulačku a spočítejte si, kolik vás to opravdu bude se vším všudy vč. pojištění, servisu, výměny oleje, filtrů, svíček, ztráty hodnoty a ušlých peněz, které kvůli tomu nevyděláte, a pak teprve udělejte to rozhodnutí zda koupit či nekoupit.

A pokud by vás to pořad lákalo, nalepte si na vaše současné auto knír, ať vám připomíná, co je pro vás opravdu důležité :) Pro nové čtenáře Finančního býka: knír je symbolem mustachiánství, způsobu života, jehož cílem je finanční svoboda.

* 60 000 x 1,07ˆ6 = 60 000 x 1,5 = 90 000 Kč

** Přiznávám se, že to byla výhodná koupě, protože to bylo služební auto odkoupené za výhodnou cenu. Ve skutečnosti mělo hodnotu vyšší, ale za tu bych si ho nejspíš nekoupil. Prostě jsem využil příležitost, která se mi naskytla.

  • BÝKŮV ZPRAVODAJ

    Nezmeškejte žádný nový článek! Býkův zpravodaj vám ho pošle rovnou emailem :)

  • Kategorie