MMM: SKUTEČNÉ NÁKLADY DOJÍŽDĚNÍ DO PRÁCE AUTEM

mmm-the-true-cost-of-commutingV našem sousedství byl krásný den a já jsem si na lehátku, které jsem si dal doprostřed ulice, užíval jedno z mých obřích vaření piva jako součást každoroční oslavy ulice ze sousedního bloku.

Mluvil jsem s párem, který jsem právě potkal, a téma konverzace se stočilo na krásu našeho sousedství. „Vau, ani jsem si neuvědomil, že je tu tahle oblast.“, řekl ten chlapík, „Je to tu krásné a starobylé a stromy jsou obrovské a všechny rodiny se scházejí venku jako kdyby byly ještě padesátá léta!“. „Jasně“, řekla jeho žena, „Měli bychom se sem vážně přestěhovat!“.

Potom diskuze uhnula k srovnatelně dostupnému bydlení a dalším výhodám bydlení právě v mém městě. K jejímu konci tito lidé doslova vymýšleli detaily potenciálního přestěhování během pouhých několika měsíců.

Až na to, že jejich plán byl absurdní.

Protože tito dva zaměstnanci na plný úvazek vlastně žijí a pracují v „Broomfieldu“, městě, které je zhruba 30 km a 40 minut jízdy v hustém provozu odsud. Potenciální dojíždění odbyli slovy „Jo, 40 minut, to není tak špatné.“

Ano, vlastně to JE tak špatné! … Ale tento mylný názor, co je rozumné dojíždění, je pravděpodobně tím největším důvodem, který udržuje většinu lidí ve Spojených státech a v Kanadě chudé.

Vezměme si jízdu toho sebedestruktivního páru v běžný den. Přidáním 60 km cesty tam a zpět při odhadu IRS (=Internal Revenue Service, což je americký finanční úřad) celkových nákladů jízdy 0,51 dolaru (=10 korun), máme 19 dolarů (=380 korun) denně přímých nákladů na jízdu a vlastnictví auta. Je možné jezdit za méně, ale tito lidé mají celkem nová auta pořízená na úvěr, takže vyhazují celou tuto sumu.

Potom tu máme čas, který je pro člověka skutečně ztracený. Při 80 minutách denně by dojíždění vnucené sám sobě přidávalo ke každému pracovnímu týdnu ekvivalent téměř celého pracovního dne – takže by teď efektivně pracovali 6 dní v týdnu.

Po 10 letech znásobeno dvěma auty, protože mají různou pracovní dobu, by je toto rozhodnutí stálo okolo 125 000 dolarů (=2,5 mil. korun) bohatství (pokud by se například rozhodli dát těch 19 dolarů (=380 korun) denně na mimořádné splátky své hypotéky) a 1,3 roku pracovního času, PRO KAŽDÉHO, který stráví denně riskováním svých životů za volantem*.

To je KAŽDÝCH deset let. A to je při dojíždění, o kterém by většina Američanů řekla, že „není tak špatné.“

Všimněte si, že dnes většina třicetiletých párů, po deseti letech dospělosti, dokonce ani nemají 125 000 dolarů (=2,5 mil. korun) čistého majetku. A pravděpodobně se v pohodě prohánějí v drahých autech na úvěr většinou jako součást dojíždění vnuceného sami sobě. Tato fakta spolu přímo souvisí!

Alternativa, kterou bych doporučil tomuto páru, pokud by se zeptali na můj názor, by byla postarat se, aby jejich dům byl ve vzdálenosti na dojíždění do práce na kole pro každého z nich, okamžitě prodat obě auta na úvěr a vyměnit je za jeden 10 let starý hatchback s manuální převodovkou a konečně nechat přijít dobré časy. Když si dají stranou 10 tisíc dolarů (=200 tis. korun) pro udržení auta v kondici, určitě si užijí 115 000 dolarů (=2,3 mil. korun) peněz navíc po pouhých deseti letech a pokud zkombinují tento trik s pár dalšími klasickými MMM triky, budou schopni se přestěhovat do historického centra Longmontu jako PŘEDČASNÍ DŮCHODCI během deseti let místo toho, aby byli švorc otroky své mzdy, kteří odsud stále dojíždějí každé ráno, až se přivalí rok 2021.

Teď se přiznám, že je možné nějakým způsobem snížit náklady na kilometr jízdy. Je to jedna z mých specialit, což je důvodem, proč si stále nechávám své vlastní auto na rodinné výlety, které si můžeme dovolit. Pokud si koupíte správné auto za 5 000 dolarů (=100 tis. korun), můžete z něj dostat 160 000 km bez větších oprav. V takovém případě je opotřebení auta 5 centů na míli (=0,63 koruny na km).

Benzín je při spotřebě paliva 6,75l/100 km 10 centů na míli (=1,25 koruny na km)

Pneumatiky za 300 dolarů (=6 000 korun) na 80 000 km jsou 0,12 koruny na km

Olej za 25 dolarů (=500 korun) na 8 000 km je 0,10 koruny na km (pozn. překladu: Neutrácíte za olej zbytečně moc? Přečtěte si tento článek.)

Různé věci jako stěrače a nepravidelné návštěvy servisu: 200 dolarů (=4 tis. korun) na 32 000 km je 0,2 koruny

Takže dokonale levné ježdění ve splaceném (pozn. překladu: po splacení úvěru) úsporném autě stále stojí 17 centů na míli (=2,13 koruny na km). Většina lidí nedokáže jezdit takhle levně. A to opomíjím náklady na pojištění, protože předpokládám, že byste měli auto, i kdybyste nedojížděli do práce. Většina lidí není ochotna se auta úplně vzdát (ačkoli, když to dokážete, tím líp pro vás!).

Kromě výběru domu blízko místu, kde se nachází vaše práce, taky může existovat možnost vybrat si práci blízko vašeho domova ve městě vašich snů. Najděte si novou práci! (Zřejmě jí je dost tady v mém vlastním městě, hodně jí obsadili lidé, kteří sem dojíždí z jiných míst, dokonce i když stejný počet lidí dojíždí Z mého města, aby pracovali jinde)

Ale přes dostupnost obou těchto možností se většině lidí, které jsem potkal, zdá myšlenka bydlení blízko práce naprosto cizí. Zatimco já osobně bych to považoval za mnohem důležitější dokonce než plat nebo vykonávanou práci, většina lidí staví vzdálenost dojíždění níže než cenu domu, předpokládanou kvalitu škol a preferenci lokality. S tak nízko položenou hranicí pro dojíždění většina lidí ani nevěnuje rozumnou úroveň úsilí, aby si pro sebe vytvořili pěkný lokální  životní styl. Jak jste videli u toho páru v mém příkladu výše. Oni byli ochotní jít ze svého zanedbatelného dojíždění do šíleného tam a zpátky 80minutového azylu jen proto, že se jim líbila malebnost a sousedská atmosféra mé lokality.

„Školy“ se taky často používají jako výmluva, ale dokud jste pořádně osobně neprozkoumali každou školu blízko domova a nepromluvili si s ředitelem, můžete udělat celkem špatnou výměnu pro vaše děti. Co je lepší – lepší výsledky standardizovaných testů a více dětí z bohatých rodin, nebo různorodost skutečného světa a každý den dvě hodiny navíc stravené s mámou a tátou čtením knih? A co třeba 300 taců (=6 mil. korun) nebo něco takového navíc do jejich fondu na vysokou školu, které jste nespálili v autě a za benzín během jejich školních let?

Abychom to opět srovnali, vyšvihneme pár rychlých rovnic o dojíždění. Budeme předpokládat, že mezní náklady jízdy autem průměrného osoby jsou na půl cesty mezi hodnotou ultra-mustachiánského řidiče a štědrou hodnotou 51 centů na míli (=6,38 korun na km) Strýčka Sama. Takže 34 centů (=4,25 koruny na km). Předpokládejme, že hodnota hodiny času této osoby je 25 dolarů (=500 korun), protože je to blízko mediánové mzdě zaměstnance, který dojíždí z předměstí. (Pokud si nemyslíte, že byste použili svůj nově získaný volný čas takto produktivně, musíte myslet více jako brzký důchodce. Já jsem použil svůj na hodně učení a domácí insourcing (pozn. překladu: opak outsourcingu, tj. místo najímání si ostatních na běžné práce je děláte sami).

Na každý km jízdy denně tam a zpět na vaší cestě do práce se to znásobí na 500 km ročně nebo 170 dolarů (= 2 125 korun) ročního poplatku.

Na každý z těchto km spotřebujete 4 minuty svého času při cestě tam a zpět, což dělá 15,6 hodin ročně (390 dolarů (= 7 800 korun) vašeho času).

Takže každý km, který bydlíte od své práce, vám ukradne 500 dolarů (=10 tis. korun) na nákladech dojíždění.

500 dolarů (=10 tis. korun) ročně zaplatí úrok z 10 000 dolarů (=200 tis. korun) půjčených na dům při 5% úrokové sazbě.

Jinými slovy, logicky uvažující člověk by mel být ochoten zaplatit kolem 10 000 dolarů (=200 tis. korun) více za dům, který je o jeden km blíže práci a o 320 000 dolarů (=6,4 mil. korun) více za dům, který je o 30 km blíže práci. U páru, kde oba dojíždějí, jsou tato čísla 20 000 dolarů (=400 tis. korun) a 640 000 dolarů (=12,8 mil. korun).

Když přizpůsobíme tato čísla pracovníkům s minimální mzdou 7,50 dolaru (=150 korun) na hodinu, každý km dojíždění ubírá 0,90 dolaru (=18 korun) z vašeho pracovního dne. Pokud dojíždíte 16 km do práce na 5 hod. pracovní směnu ve steakhousu v divočině, vaše efektivní hodinová mzda je spíše něco jako 5 dolarů (=100 korun) po odečtení nákladů na dopravu a přidání času stráveného jízdou.

A toto všechno jsou čísla pro Spojené státy, kde jsou auta a benzín mnohem, mnohem levnější než v kterékoli jiné zemi. V Kanadě si můžete přidat 30 % k cenám benzínu a 50 % k ceně auta. Ve Velké Británii ještě více.

Pokud tato čísla znějí směšně, pak je to proto, že směšná jsou. Je směšné dojíždět do práce autem, pokud si uvědomíte, jak je drahé autem jezdit, a pokud si ceníte svého času podobně jako to, za co jste placeni. Tyto výpočty jsem provedl dlouho předtím, než jsem dostal svoji první práci a díky nim jsem nikdy nebyl ochoten žít nikde, kde by to vyžadovalo jezdit do práce autem**. Je to prostě příliš drahé a vždycky je tu jiná možnost, když si vybíráte práci a dům, pokud si to stanovíte jako prioritu.

A udělat tuto jednoduchou volbu je pravděpodobně největší jednotlivá věc, která dovede průměrného člověka z chudoby za finanční nezávislostí za rozumně dlouhou dobu. Řekl bych, že více ježdění na kole a méně autem bylo spouštěčem v mém vlastním životě, který začal řetězovou reakci úspor a změn šťastného životního stylu, které dovedly mě a moji ženu k důchodu ve třiceti.

Tohle všechno neznamená, že abyste se vyhnuli osobnímu bankrotu, si musíte postavit na dvorku vašeho zaměstnavatele stan. Veřejná doprava, ačkoli to je opožděná myšlenka ve většině Spojených států, je skvělá, pokud je pro vás dostupná, protože dostanete svůj mozek a svoje ruce zpět za účelem udělání nějaké práce, když jste na cestě.

Ale když můžete jít nebo jet do práce na kole, nebude vás to stát téměř nic. A taky se to nepočítá jako využívání svého vlastního osobního času, protože to dodává něco, čeho kromě olympijských sportovců nikdo nemáme dost – cvičení. Můžete si odečíst čas strávený jízdou na kole přímo od času, který byste tak jako tak strávili cvičením, nebo čekáním v čekárně ordinace na recept na léky.

Takže tady je můj vzkaz novým potenciálním sousedům. Uvidíme se za deset let!

A teď když už konečně vyšla pravda o nesmyslnosti dojíždění do práce autem najevo, se těším, až si zítra přečtu o prázdných mezistátních silnicích a ulicích zaplavených jízdními koly.

* Všimněte si, že píšu celou tuhle tirádu, aniž bych vytáhl to otravné téma „zničení celé Země“, protože tahle část je ve Spojených státech kontroverzní.. takže jsem si uvědomil, že bude lepší se soustředit na to udělat z vás boháče :-)

** Mimochodem jsem se narodil v oblasti Velkých jezer na kanadské straně zhruba hodinu cesty severozápadně od Buffala ve státě New York. Potom jsem strávil několik let v mnohem studenější oblasti – v kanadské Ottawě s klimatem o trochu horším než v Minneapolis ve státě Montana. Celoroční ježdění na kole bylo za těchto podmínek naprosto reálné (a dokonce zábavné) a později na podzim napíšu článek na téma, jak si v zimě užít jízdu na kole do práce!

*** Také mimochodem, moje žena a já stále jezdíme po celý rok na kole tady v Coloradu včetně cesty do obchodu s potravinami a vozením malého do školky – díky kouzlu přívěsných vozíků ke kolu. Udělejte si průzkum na svém lokálním Craiglistu a změňte svůj život ježdění na kole.

(převzato a přeloženo z původního článku Mr. Money Mustache The True Cost of Commuting ze dne 6.10.2011)

  • Nadpis formuláře

    Text formuláře

  • Kategorie