KOLIK „ŽERE“ VAŠE AUTO??

Tatra_813Dnes se dozvíte krutou pravdu. Vaše auto má ve skutečnosti spotřebu asi tak… 50l/100 km. Beze srandy. A ani k tomu nepotřebujete „kouzelnou krabičku“ od motorových inženýrů z Vlkohradu (německy: Wolfsburg), která se proslavila v aféře Dieselgate.

Vaše auto vám sežere (z peněženky) mnohem více, než by odpovídalo jeho spotřebě paliva. A tím myslím opravdu MNOHEM více!

Je to asi jako byste srovnávali spotřebu nafty běžné Škody Octavia (5l/100 km) s těžkým vojenským čtyřnápravovým tahačem Tatra 813 8×8 Kolos (50l/100 km).

Palivo

Když porovnáváme náklady jízdy autem s jinými druhy dopravy (autobus, vlak, tramvaj, kolo, vlastní nohy…), obvykle porovnáme cenu paliva s cenou jízdenky. Ne že by cena paliva byla nezanedbatelná, ale tvoří jen malou část celkových nákladů jízdy autem.

První nákladovou položkou jízdy autem je tedy palivo – benzín nebo nafta a pro ty osvícenější z vás zemní plyn, nebo elektřina (o té si přečtete více v jednom z následujících článků a z nějakého podivného důvodu tam budu hodně psát o značce starých československých televizorů…).

Ať nežeru, vezměme si příklad naftového auta, které tolik nežere (oproti benzínovému). Octavia s běžným naftovým motorem spotřebuje, jak už jsme uvedli, nějakých 5l/100 km. Při ceně nafty okolo 30 korun za litr můžete jezdit za náklady zhruba 1,50 Kč/km. Při ročním nájezdu 15 tisíc km budou vaše celkové náklady na palivo 22,5 tisíce Kč.

Servis

Při nejmenším výměnu oleje musíte provést každý rok. A k tomu si připočtěte jednou za 2-4 roky výměnu brzdových destiček, brzdové kapaliny, tlumičů, zapalovacích nebo žhavících svíček, prachového filtru, palivového filtru, jednou za 5-10 let výměnu rozvodů, palivového čerpadla… neřku-li že se vás rozhodne opustit turbodmychadlo, váha vzduchu, spojka, automatická převodovka… Celkem počítejte zhruba s 8,5 tisíc Kč servisních nákladů ročně!

Moje vlastní zkušenost za posledních sedm let od koupě nového (ojetého) auta tomu odpovídá. A to jsme nemusel řešit nějakou zásadní závadu, poruchu a nedejbože nehodu. Tohle moje bezproblémové auto za poslední roky na běžné údržbě spolykalo:

Rok

 

 

2009

 

 

2010

 

 

2011

 

 

2012

 

 

 

 

 

 

 

2013

 

 

 

 

 

 

 

2014

 

2015

Výdaj

Oprava pneumatiky

 

Celkem

1l oleje

 

Celkem

Dvouletá servisní prohlídka

 

Celkem

Oprava airbagu a zamykání

 

Celkem

Spoluúčast z pojištění

 

Dvouletá servisní prohlídka

1l oleje

 

Výměna baterie

Seřízení geometrie kol

Celkem

Servisní prohlídka

Sada na opravu pneumatiky

 

Lékárnička

Oprava interiéru

1l oleje

 

Celkem

Servisní prohlídka

Celkem

300

 

300

1 000

.

1 000

9 700

.

9 700

7 500

.

7 500

5 000

.

6 400

1 000

.

2 700

1 000

16 100

8 800

600

.

200

3 500

188

.

13 288

13 000

13 000

Poznámka

Ta pneumatika ušla. A pak ucházela pravidelně, tak jsem ji nechal opravit.

Tři stovky? Paráda :)

1l oleje 1 000 korun?? Se fakt někdo pos…l?? Ale olej přece potřebuju :(

Tisícovka? Paráda :)

Včetně výměny oleje a dalších věcí nutných pro chod automobilu.

Deset litrů? Au :(

Jediná skutečná závada (teda vlastně dvě) na autě za 7 let, V(O)W!

Mírné zlepšení :)

Pokus o krádež, škoda na autě 40 tisíc, aneb jak je dobré míti dobré pojištění.

Aby auto bylo stále v cajku.

1l oleje 1 000 korun?? Se fakt někdo pos…l?? Ale ten olej vážně potřebuju :(

Došla šťáva.

Nějak to jelo šejdrem.

Auuuuu :(

A výměna oleje.

Prošlá náplň a před technickou? To by asi neprošlo. Nova sada by ale bodla ;)

Jojo, ta technická…

Vrátil se mu lesk.

1l oleje 188 korun?? Konečně jsem to pochopil :) Přečtěte si zde.

Už si zvykám…

Výměna brzd.

Na to si nezvyknu :(

.

Sečteno a podtrženo, celkové výdaje za servis auta byly za 7 let celých 61 tisíc Kč.

Pojištění

Povinné ručení a havarijní pojištění s 5% spoluúčastí vás u 3 roky staré octavie vyjde zhruba na 10 tisíc Kč ročně. A jestli si myslíte, že havarijní pojištění je zbytečné vyhazování peněz, podívejte zpátky do tabulky na rok 2013 (první položka).

Další výdaje

Když už jste si pořídili auto, určitě budete chtít jezdit co nejrychlejší trasou a ne se ploužit po okreskách, takže roční výdaj za dálniční známku 1 500 Kč vás nemine. Stejně tak jako jednou za dva roky poplatek za měření emisí (800 Kč) a technickou kontrolu (750 Kč), ročně tedy v průměru zhruba 800 Kč.

Dalších 600 Kč ročně dáte dobrým mužům v pneuservisu za přezutí kol (na jaře a na podzim). A to ani nepočítám pneumatiky… dvě sady nových pneumatik (letní a zimní) jednou za čtyři roky (po této době začne směs v pneumatikách tvrdnout, pneumatiky začnou ztrácet pružnost, jízdní vlastnosti se zhoršují a jízda autem je nebezpečnější) vás vyjdou při ceně jedné pneumatiky 2 tisíce Kč na 16 tisíc Kč celkem, tedy 4 tisíce Kč ročně.

A aby vás miláček netrpěl špínou, jednou za dva měsíce zajedete do myčky (100 Kč x 6 = 600 Kč ročně).

Celkem tedy za další výdaje zhruba 7 500 Kč ročně.

Opotřebení

Při pořizovací ceně 250 tisíc Kč vaše auto ztratí každý rok na hodnotě alespoň 30 tisíc Kč*!

Ztracený příjem

Při původní ceně ojetého auta 250 tisíc Kč přicházíte při 7% ročním výnosu** o 17,5 tisíce Kč ročně na úrocích, které nikdy neuvidíte!

Celkové náklady

……..

Náklady

Palivo

Servis

Pojištění

Další výdaje

Opotřebení

Ztracený příjem

Celkem

22 500

8 500

10 000

7 500

30 000

17 500

96 000

Ročně vás auto vyjde na 96 tisíc Kč, což znamená, že po započtení všech nákladů (včetně ušlého zisku z investice peněz, které jste použili na jeho pořízení**) vás provoz běžného auta vyjde měsíčně na 8 tisíc korun. A to jsme počítali s běžným autem typu Škoda Octavia z druhé ruky za 250 tisíc Kč. U nového auta by to díky větší ztrátě hodnoty na začátku a většímu ztracenému příjmu kvůli vyšší pořizovací ceně bylo podstatně více.

Vrátím se na začátek tohoto článku, kde jsem srovnával spotřebu „octavie“ s „kolosem“. Přepočtu-li celkové náklady 96 tis. Kč v porovnání s náklady na palivo 22,5 tis. Kč na spotřebu paliva, pak octavie reálně nejezdí za 5l/100 km, ale 21,3l/100 km. Dobrá, tak jsem kecal, vaše auto nemá spotřebu 50l/100 km, ale jen 21,3l/100 km :)

Závěr

Co z toho všeho plyne? Mám si auto nepořizovat, nebo snad současné prodat? Ne. Cílem tohoto článku není nikomu radit, jestli by auto mít měl, nebo neměl. Cílem tohoto článku je ukázat, jaké jsou skutečné náklady na jezdění autem, že to nejsou jen náklady na palivo, ale také servis, pojištění a další náklady jako pneumatiky a také náklady opotřebení a ušlého příjmu z důvodu počáteční investice.

Každý, kdo si chce pořídit auto, právě si ho pořizuje, nebo ho už má, by si měl položit tyto základní otázky:

  • Skutečně auto potřebuji?
  • Neexistují jiné formy dopravy, které můžu využít (např. kolo)?
  • Jsem si vědom/a všech nákladů jezdění autem a jsem ochoten/na je vydat?

Otázka mít či nemít (auto) může být rozhodujícím faktorem při vaší cestě za finanční svobodou. Těch 8 tis. Kč měsíčně, které můžete za auto ušetřit, je 96 tis. Kč ročně a 960 tis. Kč za deset let a 1,34 mil. Kč, pokud byste je investovali do dividendového fondu se 7% ročním výnosem. A to už je skoro třetina z 4,25 mil. Kč, které budete potřebovat do „důchodu“ s příjmem 25 tis. Kč měsíčně :)

* samozřejmě, že čím je auto starší, tím méně ztrácí na hodnotě, ale také více stojí jeho údržba a servisní náklady, takže součet servisních nákladů a opotřebení bude během času zhruba stejný

** za předpokladu, že byste 250 tis. Kč investovali do dividendového fondu s ročním výnosem 7%

  • BÝKŮV ZPRAVODAJ

    Nezmeškejte žádný nový článek! Býkův zpravodaj vám ho pošle rovnou emailem :)

  • Kategorie